Maizenakoekjes

Wie kent ze niet....de heerlijke maizenakoekjes....prachtig romig wit met gekleurde muisjes. Het is even oefenen om ze goed te krijgen, maar daarna is het makkelijk te maken!













Ingredienten:
-400 gram maizena
-200 gram boter
-200 gram suiker
-2 eieren
-suikermuisjes
-2 zakjes vanillesuiker of vanille-essence

Bereiding:
- Klop de eieren totdat ze helemaal goed vermengd zijn.
- Voeg vervolgens de boter (in stukjes gesneden), de suiker en de vanillesuiker toe.
- Voeg dan de gezeefde maizena toe en meng dit tot een mooi wit deeg.
- Maak vervolgens kleine bolletjes en druk deze plat en leg deze op de ingevette bakplaat of op een rooster met bakpapier. Het is wel belangrijk dat de deegbolletjes ver uit elkaar liggen omdat ze tijdens het bakken een stuk groter worden. Je kunt ze er ook opspuiten.
- De suikermuisjes op de koekjes strooien. Het beste kun je even met een vork de koekjes wat platter maken (tenzij je ze hebt opgespoten), zodat de suikermuisjes er niet afvallen.
- De koekjes in 15 - 20 min. gaarbakken. Oventemp. ± 180ºC. Ze mogen niet bruin worden.

Meer gebak.

29 opmerkingen:

  1. Goed recept:)!!
    niceeeeeeee

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou ze gaan nu de hetelucht in jullie horen het!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ga vandaag maizena koekjes bakken!!!
    heb ik voor het laatst 2 jaar geleden gadaan...
    om exact te zijn 23 December 2009!

    ik heb er zin in!!!

    p.s.
    naast de maizena koekjes bak ik vandaag ook 2 marmer cakes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor hoeveel koekjes is dit recept? Moet namelijk op ze minst 20 koekejes hebben :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je haalt er makkelijk 20 koekjes uit. Maak ze niet te groot, want ze gaan in de oven nog uitzetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn vriendin op school heeft het gemaakt, en het was verukkelijk ! Nu ga ik het zelf proberen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb het geprobeerd en het is mij goed gelukt, bedankt voor de tip,en zou anderen aanraden om het een keer te proberen. Dank u wel mie goe-doe

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Welke maïzena moet ik hier voor gebruiken

    BeantwoordenVerwijderen
  9. uit dit recept haal ik 75 koekjes :-)
    Ik laat ze wel 30 min anders lijkt het alsof de binnenkant niet al te gaar is. Kan dat?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Als er een grote hoeveelheid koekjes tegelijk worden gebakken, dan kan de baktijd iets langer zijn. Blijf er op het laatst wel goed bij, want ze mogen niet bruin worden. Zet anders de oven iets lager, zodat ze wat langer kunnen bakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. mijn kind heeft het op school gemaakt en verkopen mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoeveel koekjes kunnen uit dit
    Recept?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ga het nu maken ik vind het zoo lekker

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ik had er 80 uit gehaald en het bereiden duur niet lang

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ga ze nu maken me tante maakt ze heel vaak

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Kan je ze ook in vormpjes doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. ik ga het strakjes bakken:)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ben ze nu aan het maken stond vanochtend met watertanden op van de maïzena koekjes!!! It' my first time dus hopelijk komen ze er goed uit!!!! Alvast bedankt voor je recept!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. hoop dat het gaat lukken, ik heb er heel veel zin in! jippieeeeeee

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hmmm...ik ben er verslaaf aan, ik ga ze zo maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Bedankt voor dit recept! Ik probeerde dit vandaag voor het eerst, en we haalden hier met succes 39 grote maizenakoekjes uit! Toen ze afgekoeld waren, waren ze perfect bros. Wel zou ik aanraden ze echt maximaal 15 minuten in de oven te laten, absoluut niet langer (in het geval van een elektrische oven). Bij kleine koekjes kan het waarschijnlijk na de 10 minuten al eruit.

    BeantwoordenVerwijderen